What you see is what you get
Titeln är i första hand en försäljningsslogan
som ger intrycket av att vara ärlig.
Men nu handlar det här ju inte primärt om försäljning;
även om tanken givetvis finns räknar jag inte med den biten.
Varför då göra sig besväret, kanske någon undrar.
Den
frågan ställde jag mig för drygt ett år sedan, och det
jag kom fram till visste jag redan innerst inne.
Jag ger ofta mina verk engelska titlar. Objektet "Blue
Joseph" anspelar på två saker, att porträttet av Josef
går i blått, samt begreppet blue som i svenskans nere.
Jag får helt enkelt inte igång associationsbanorna lika snabbt på
svenska, eller så blir det i fel i sammanhanget.
"Blue Joseph" sätter tankarna i rörelse.
Jag tänker mig en blues om Josef på en bar någonstans.
Eller ett anonymt verk som inte nådde fram under sin tid och vid nyupptäckten
därför ges ett namn för att kunna omtalas i dess frånvaro.
Titlarna har en styrande funktion i avsikt att ge betraktaren en chans att ta del i det jag försöker formulera för mig själv.
Malmö söndag 20 april 2003
David Krantz
Gammal teknik blandas med ny
Teknik 1: Den teknik som används i ikonmåleriet dvs. äggula och pigment på pannå.
Teknik 2: Dessa objekt har sedan bearbetats i datorn, och en rad animationer
har framställts
som fördjupar och tar fram en del av objektens dolda innehåll.